مراکز نمایشگاهی برتر در ایران

مراکز نمایشگاهی برتر در ایران : صنعت نمایشگاهی ایران تنها به آنچه که در پایتخت رخ می‌دهد، منحصر نمی‌شود. در مراکز استانی سایت‌های نمایشگاهی وجود دارد که هر سال میزبان ده‌ها رویداد مهم ملی و بین المللی هستند.

مراکز نمایشگاهی برتر در ایران

کمی دورتر از تهران مراکز نمایشگاهی مهم و بزرگی وجود دارد که هر سال میزبان علاقه‌مندان می‌شود و به صنعت نمایشگاهی ایران رنگ و بویی تازه می‌بخشد. درحال‌حاضر تمامی مراکز استان‌های ایران دارای سایت‌های نمایشگاهی فعال هستند. با این حال براساس ویژگی‌های یک سایت نمایشگاهی خوب و مرور مشخصاتی مانند فعالیت‌های متمرکز اقتصادی در یک محدوده خاص (از نظر زمان و مکان)، سال تاسیس، تقویم نمایشگاهی و برنامه‌های برگزار شده می‌توان از ۱۰ مرکز نمایشگاهی استانی به عنوان مراکز نمایشگاهی برتر یاد کرد.

نمایشگاه بین‌المللی استان اصفهان

۲۵ سال از عمر شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان می‌گذرد. این شرکت در طول عمر ۲۵ ساله خود برنامه‌های توسعه کوتاه‌مدت و میان‌مدت را پشت سر گذاشته و با برگزاری صدها نمایشگاه تخصصی داخلی و بین‌المللی جزو نمایشگاه‌های برتر ایران به شمار می‌آید. براساس آمار به‌دست آمده این مجموعه نمایشگاهی ۲۳ رویداد را در تقویم نمایشگاهی سال ۹۷ خود جای داده است. سایت اصفهان قرار است به زودی جای خود را به محلی جدید و مدرن بدهد.

نمایشگاه بین‌المللی تبریز

نمایشگاه بین‌المللی تبریز با سابقه ۲۴ سال در عرصه صنعت نمایشگاهی به عنوان بزرگترین مرکز نمایشگاهی نیمه غربی کشور شناخته می‌شود. هدف از ایجاد این نمایشگاه ایجاد ارتباط بین صنعت‌گران، تجار و مصرف‌کنندگان و تسهیل تجارت بود. ساخت این نمایشگاه با بودجه مردمی (سهام‌داران) و حمایت دکتر عبدالعلی‌زاده، استاندار وقت آذربایجان شرقی آغاز شد و در ۲۱ مرداد ماه سال ۱۳۷۳، با حضور تعدادی از وزیران کشور، مقامات بلندپایه کشوری و لشکری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و تعدادی زیادی از مردم آذربایجان، توسط حسن حبیبی، معاون اول وقت ریاست جمهوری، افتتاح شد.

نمایشگاه بین‌المللی خراسان‌رضوی (مشهد)

براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته تا پایان امسال ۳۱ نمایشگاه برگزار خواهد شد. شرکت نمایشگاه بین‌المللی مشهد سال ۱۳۷۷ به بهره‌برداری رسید. درحال‌حاضر فضایی به وسعت ۶۰۰ هزار متر مربع را پوشش می‌دهد و میزبان بیش از ۵ میلیون نفر بازدیدکننده در سال است. هدف نمایشگاه مشهد تسهیل توسعه صنعت نمایشگاهی ایران و ترویج تبادل و رقابت نمایشگاهی در محدوده این صنعت است. نمایشگاه مشهد با بهره‌گیری از محیطی عالی و تجهیزات پیشرفته و کارکنان متخصص ارائه خدمات بهینه خود را تضمین می‌کند. این مرکز هر ساله میزبان ده‌ها نمایشگاه  ملی و بین‌المللی با مشارکت‌کنندگانی از بیش از ۲۰ کشور است.

نمایشگاه بین‌المللی استان فارس (شیراز)

محل دائمی شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس در سال ۱۳۷۴ با احداث سایت نمایشگاهی در فضایی بالغ بر۷۶۰ هزار متر مربع در شمال غرب شیراز تاسیس شده است. این سایت به لحاظ قرار گرفتن در مرکز استان، علاوه بر محوریت در صنایع الکترونیک و کشاورزی، محور اصلی در توسعه تجارت جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس و قاره افریقا بوده از این‌رو کشور ما از اهمیت ویژه‌ای در امر توسعه تعاملات اقتصادی منطقه جنوب کشور برخوردار است.

نمایشگاه بین‌المللی جنوب شرق ایران (کرمان)

نمايشگاه بين المللي جنوب شرق واقع در شمال غربي شهر کرمان و در مجاورت بزرگراه آیت ا.. هاشمی رفسنجانی  و ضلع شمالي شهرک صنعتي شماره ۲ کرمان احداث شده است. سهولت دسترسي به فرودگاه بين المللي کرمان ، راه آهن کرمان، و واقع شدن خطوط برق فشار قوی از محدوده زمين نمايشگاه ، مجاورت با ايستگاه تقليل فشار گاز کرمان، و به ويژه چشم انداز زيبا به دليل اشراف نمايشگاه به جاده ، و بسياری نکات مثبت ديگر موجبات شکل گيری بزرگترين نمايشگاه بين المللي کشور را فراهم ساخته اند. سایت کرمان در سال ۹۷ میزبان ۲۲ رویداد است.

نمایشگاه بین المللی کیش

نمایشگاه بین المللی کیش یکی از سایت‌های نمایشگاهی معتبر ایران شناخته می‌شود. مرکز بین المللی نمایشگاههای کیش در سه سالن به مساحت ٢١٠٠٠ متر مربع در مجاورت فرودگاه بین المللی کیش واقع شده است. بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این نمایشگاه تا پایان سال جاری میزبان ۱۹ رویداد خواهد بود.

نمایشگاه بین‌المللی استان آذربایجان‌غربی (ارومیه)

شرکت نمایشگاه بین‌المللی ارومیه (سهامی خاص) در روزهای نخست سال ۱۳۷۴ تاسیس و کمتر از ۷ ماه بعد به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. مرکز اصلی شرکت واقع در ارومیه، پارک جنگلی، محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی ارومیه است.

نمایشگاه بین‌المللی استان مازندران

مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی استان در محل تلاقی جاده‌های اصلی هراز و فیروزکوه و در کنار راه‌آهن و با فاصله ۲۵ کیلومتری از فرودگاه و همچنین در ۱۵ کیلومتری مرکز استان و در مرکز ثقل جمعیتی استان مازندران واقع است. این مرکز در کنار رودخانه بسیار زیبا به نام تلار قراردارد. در سال‌های ۱۳۷۶ و ۱۳۷۹ به تصویب کارگروه توسعه صادرات استان رسید و در نهایت تایید سازمان توسعه صادرات استان را در سال ۱۳۸۴ به همراه داشت و درسال ۱۳۸۵ نیز به تصویب هیات محترم دولت رسید. این فضای نمایشگاهی از سالن‌های نمایشگاهی متعدد، سالن همایش با ظرفیت تقریبی ۹۰۰ نفر، فضای سبز ۳ هکتاری و سایر امکانات نمایشگاهی بهره‌مند است.

نمایشگاه بین‌المللی استان یزد

براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان امسال ۳۱ نمایشگاه برگزار خواهد شد. نمایشگاه بین‌المللی یزد در سال ۱۳۸۵ به پایان رسید. این پروژه نمایشگاهی از سال‌ها قبل آغاز شده بود که سرانجام پس از سال‌ها صحبت و حرف و هزینه و مطالعه، ۴ تشکل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان، خانه صنعت و معدن استان، انجمن مدیران صنایع و معادن استان، و اتحادیه صادرکنندگان استان، به عنوان اعضای هیات موسس «شرکت نمایشگاه‌های تجاری بین‌المللی منطقه یزد» انتخاب شدند. نمایشگاه یزد با سرمایه ۴۰ میلیون ریال احداث شده است.

نمایشگاه بین‌المللی استان بوشهر

شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان بوشهر (سهامی خاص) در سال ۱۳۸۱ به منظور گسترش و توسعه سرمایه‌گذاری در بخش‌های صنعتی و بازرگانی و گسترش مبادلات تجاری در جهت فراهم آوردن زمینه برای توسعه اقتصادی، اجتماعی تاسیس شد. این فضای نمایشگاهی برای ایجاد بستر لازم برای آشنایی با بازارهای خارجی و بالا بردن توان رقابتی استان تشکیل شده و بر اساس اهداف به برنامه‌های پیش‌بینی شده در اساسنامه می‌پردازد.

 

 

اسکرول به بالا